De onderwijscontext zo ruim maken, dat specifieke ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen wegvallen: dat is hoe psycholoog, onderwijswetenschapper en lector Bert Wienen inclusief onderwijs ziet. Doordat hij met een voet in de praktijk én een voet in de wetenschap staat, ziet hij de trend van het huidige inclusieve onderwijs: "Het is onmogelijk om te voldoen aan de continu nieuwe vormen en groepen die in het onderwijs ontstaan."

De richting die we nu opgaan met inclusief onderwijs zal meer werk en uitvallers opleveren

De onderwijscontext zo ruim maken, dat specifieke ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen wegvallen: dat is hoe psycholoog, onderwijswetenschapper en lector Bert Wienen inclusief onderwijs ziet. Doordat hij met een voet in de praktijk én een voet in de wetenschap staat, ziet hij de trend van het huidige inclusieve onderwijs: "Het is onmogelijk om te voldoen aan de continu nieuwe vormen en groepen die in het onderwijs ontstaan."

Wienen onderscheidt twee vormen van inclusief onderwijs. De ene vorm noemt hij de vorm van passend onderwijs waarbij het individuele kind met de bijbehorende ondersteuningsbehoefte als uitgangspunt wordt genomen. Maar, volgens hem is er ook een andere kant. De vorm waarbij je onderwijs als uitgangspunt neemt. "Als we de onderwijscontext zo ruim maken dat de ondersteuningsbehoeften van individuen wegvallen. Als je in de huidige lijn blijft werken, blijf je een apart aanbod voor aparte groepen kinderen creëren. Het is dan net voor iedereen een aparte gang, zoals in het ziekenhuis", vertelt hij.

En dat baart hem zorgen. ‘’De richting die we nu opgaan zal denk ik meer werk en uitvallers opleveren. Het is onmogelijk om continu te voldoen aan de nieuwe vormen en groepen die ontstaan. Dus ik denk dat we niet anders kunnen dan bij te sturen’', zegt Wienen. Hij kaart bijvoorbeeld aan dat in de huidige tijd heel erg wordt gedacht dat kinderen zich eerst moete welbevinden en dan pas tot presteren of leren kunnen komen. Terwijl in de pedagogische literatuur we juist zien dat welbevinden een gevolg is van leren en onderwijs. ‘’Nu ligt heel erg het welbevinden als prioriteit in het onderwijs. Ik denk dat het goed is om dit ter discussie te stellen: is het wel zo dat wel welbevinden vóór het leren gaat?’’

Lees verder op Verus.nl

Inspiratiesessie

Om jou als bestuurder en schoolleider aan de hand te nemen, spreekt Wienen op dinsdag 5 oktober van 16.00 tot 17.30 uur tijdens de inspiratiesessie over inclusief onderwijs. "Ik heb zelf jarenlang in de jeugdhulp gewerkt en vervolgens voor het onderwijs. Daarnaast houd ik mij als associate lector jeugd bezig met allerlei vormen van onderzoek, veelal ook samen met het onderwijs. Dit jaar werk ik in een zorgteam op een school om deze praktijk scherper te krijgen, te werken aan goed onderwijs voor alle kinderen en daarmee mijzelf en anderen een spiegel voor te houden om te kijken of de mindset kan worden veranderd."

Hij zal deelnemers van de inspiratiesessie eveneens een spiegel voorhouden. Zo gaat hij onder meer beelden laten zien van wat wij als samenleving een normaal kind vinden. Die vraag wordt ook aan de deelnemers los gesteld. ‘’Tot slot ga ik in op de eerder genoemde vormen van inclusiviteit, waarbij ik het meer wenkende perspectief van onderwijs als uitgangspunt neem.’’

Meld je aan voor de inspiratiesessie

Wil je hier meer over weten?