Het riool en de speedboot

De cijfers liegen er niet om: steeds meer kinderen krijgen psychische hulp of medicatie vanwege AD(H)D, angst of depressie. In sommige gemeenten heeft maar liefst 1 op de 8 kinderen te maken met een vorm van jeugdhulp. Meer dan 4.000 kinderen zitten noodgedwongen thuis. In 2015 slikte 4,3 procent van de kinderen tussen de vijf en vijftien jaar ADHD-medicatie en, 428.000 kinderen krijgen jeugdhulp. De toegang tot medicatie of jeugdhulp loopt via indicaties en medische diagnoses. Hoe zijn we tot deze medicalisering en problematisering gekomen en -belangrijker nog- hoe komen we daar weer uit?

De cijfers liegen er niet om: steeds meer kinderen krijgen psychische hulp of medicatie vanwege AD(H)D, angst of depressie. In sommige gemeenten heeft maar liefst 1 op de 8 kinderen te maken met een vorm van jeugdhulp. Meer dan 4.000 kinderen zitten noodgedwongen thuis. In 2015 slikte 4,3 procent van de kinderen tussen de vijf en vijftien jaar ADHD-medicatie en, 428.000 kinderen krijgen jeugdhulp. De toegang tot medicatie of jeugdhulp loopt via indicaties en medische diagnoses. Hoe zijn we tot deze medicalisering en problematisering gekomen en -belangrijker nog- hoe komen we daar weer uit?

Bert Wienen, lector Jeugd aan de Hogeschool Windesheim, gaf onlangs een webinar voor professionals in de gemeente Emmen over ‘normaliseren’. Een kijkje in ons dagelijkse leven waarin het steeds meer draait om prestaties van kinderen. Niet kunnen voldoen aan de overspannen verwachtingen wordt al gauw beleefd als een persoonlijk falen. En dan is de vraag: ‘Wat mankeert dit kind?’ Een diagnose biedt dan voor kinderen, ouders en leerkrachten een uitweg.

Lees verder op En Vedder:

https://www.envedder.nl/nieuwsoverzicht/artikel/het-riool-en-de-speedboot-bert-wienen-over-normaliseren

Wil je hier meer over weten?