Boeken

Met zijn boeken bereikt Bert een breed publiek van ouders, leraren, beleidsmakers en studenten.

Zijn eerste boek, Van individueel naar inclusief onderwijs, ontving de erkenning ‘Onderwijsboek van het jaar 2023’. Het is een pleidooi voor minder labelen en meer aandacht voor de kracht van onderwijs, en biedt een inspirerende en realistische kijk op hoe we inclusief onderwijs mogelijk maken in de praktijk. 

In zijn nieuwste boek, Laat/d de pedagogische basis met rust, stelt Bert scherpe vragen over opvoeden in een tijd van prestatiedruk en systeemdenken. Het is een oproep tot herwaardering van vertrouwen, nabijheid en gedeelde verantwoordelijkheid. Want: it takes a village to raise a child.

Op dit moment schrijft Bert zijn derde boek, dat wordt geschreven voor ouders, en zal gaan over de ‘waarom’ van opvoeden. Op de hoogte blijven? Volg Bert op LinkedIn of schrijf je in voor de nieuwsbrief van Pedagogisch Perspectief.

Bestellen

Wat anderen zeggen

“Een goed leesbaar boek dat je als lezer aan het denken zet. Het geeft in het laatste hoofdstuk een paar antwoorden op de vraag ‘hoe’, maar richt zich vooral op het aan het denken zetten van de lezer. Wat is belangrijk in het onderwijs. Wat zijn je normen en waarden en waarom kijken we zoveel naar wat er allemaal gerepareerd moet worden?Een boek dat een aanrader is voor leerkrachten, directeuren en intern begeleiders, maar ook voor beleidsmedewerkers bij de gemeente en jeugdhulpinstanties.”

“Wienen biedt met zijn kritische perspectief en zijn pleidooi voor een contextuele benadering van inclusiviteit een helder en overtuigend kader voor het realiseren van inclusief onderwijs in de 21e eeuw. Van harte aanbevolen!”

"Van individueel naar inclusief onderwijs" levert een waardevolle bijdrage aan het debat over inclusief onderwijs. Het boek combineert theoretische inzichten met praktische voorbeelden en reflecties, wat het tot een onmisbare bron maakt voor iedereen die betrokken is bij het onderwijs en de opvoeding van kinderen.”

"Van individueel naar inclusief onderwijs" van Bert Wienen biedt de lezer een uitgebreide verkenning van inclusief onderwijs. De auteur plaatst dit thema zeer terecht in de brede context van maatschappelijke trends en de rol van kinderen. Zijn pleidooi voor een contextueel model van inclusiviteit geeft een waardevol perspectief op hoe scholen kunnen bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van alle leerlingen.

“Een van de weinige schrijfsels die het bredere plaatje durft bloot te leggen. Weliswaar op NL model geschoeid maar inhoudelijk overal toepasselijk.”